پروفسور Derk-Jan Dijk از مرکز تحقیقات خواب دانشگاه ساری می گوید شما می توانید … تا یک نقطه
حکمت متعارف می گوید که بدبختی یک شب بی خوابی چیزی نیست که جبران نشود. اما یک بررسی علمی جدید استدلال می‌کند که «بدهی خواب» همیشه نمی‌تواند بازپرداخت شود، زیرا برخی از آسیب‌های ناشی از محرومیت مداوم خواب احتمالاً غیرقابل برگشت است. آیا دروغ بی معنی است؟ در یک دوشنبه آفتابی، از پروفسور Derk-Jan Dijk، مدیر مرکز تحقیقات خواب دانشگاه ساری پرسیدم.
شب راحت خوابیدی؟
خیلی بد نبود، اما مطالعات نشان می‌دهند که یکشنبه یا دوشنبه اغلب خوب نیستند.
آیا این فقط از نگرانی در مورد کار روز بعد است؟
بله، اما همچنین به این دلیل که اکثر مردم در آخر هفته بیشتر می خوابند. بنابراین اگر روز دوشنبه ساعت 6 صبح با چند ساعت بی خوابی بیدار می شوید – فقط کمی بدهی خواب – چون آخر هفته چرت می زدید، مغزتان به شما اجازه می دهد دوشنبه شب را نگران بیدار بمانید. در اواسط هفته حتی بیشتر خوابتان را از دست خواهید داد، بنابراین مغزتان اجازه نخواهد داد.
پس مقداری بدهی خواب مفید است؟
در نهایت، بین مدت زمانی که می‌خوابید و عمیق‌ترین میزان خوابتان، بازدهی وجود دارد. صرف نکردن زمان کافی در رختخواب یک چیز است، اما راه دیگر برای ایجاد خواب بی کیفیت، گذراندن زمان زیاد در رختخواب است. این در مورد یافتن تعادل مناسب برای شماست.
من صادقانه فکر می کنم اگر تعادل را پیدا کنم به هر حال نمی توانم آن را تشخیص دهم. نمیشه فقط به من بگی چیکار کنم؟ لطفا؟
از من جواب آسان نخواهید. هیچکدام وجود ندارند.
آیا این حقیقت نیست! خوب، به این بررسی بازگردیم – آیا این ایده که می‌توانیم خود محروم از خواب خود را ترمیم کنیم، سودمند بوده است؟
آن مطالعه در مورد پیامدهای عصبی اختلال مزمن خواب است. این با این جمله متفاوت است: "آیا باید در آخر هفته به خواب برسم؟" یک مطالعه بیش از 43000 نفر را به مدت 13 سال برای بررسی طول مدت خواب و مرگ و میر دنبال کرد. خواب کمتر از پنج ساعت پیش بینی کننده مرگ و میر است. اما افرادی که همیشه خوابشان را از دست می دهند با کسانی که آخر هفته ها را پشت سر می گذارند متفاوت هستند. خواب آخر هفته تا حدودی می تواند جبران کند. عقل سلیم است.
خوب این عالی است!
اکنون، از نظر اختلال مزمن خواب، ما شاهد عواقب منفی جدی مانند خطر زوال شناختی هستیم. اما این تعجب آور نیست، اینطور است؟
هنوز هم می‌خواهم درباره محدودیت‌های دروغ گفتن بیشتر بدانم: اگر نوزادی دارید و نمی‌خوابید، آیا این آسیب قابل ترمیم است؟
مکانیسم هایی وجود دارد که به ما امکان می دهد در شرایط خاص کمتر بخوابیم. در گونه های دیگر مانند پرندگان مهاجر نیز وجود دارد. من هیچ مدرکی ندیدم که نشان دهد خسته بودن مادر منجر به زیان طولانی مدت می شود. مطالعات انجام شده بر روی کارگران شبانه زوال شناختی را نشان می‌دهد، اما زمانی که آنها از کار کردن در این شیفت‌ها دور شوند، بهبودی ممکن است.
تا کی باید دور بروند؟ آستانه بی بازگشت چقدر است؟
در آنجا نارسایی های داده وجود دارد. اما نباید خواب را خیلی جدی بگیریم. یک شب بد خوابی خطر ابتلا به اختلالات عصبی را به میزان قابل توجهی افزایش نمی دهد. اگر در روز احساس خوبی دارید، نباید فقط نگران شش ساعت و نیم خوابیدن باشید.
اعتراف می کنم هر روز صبح فیت بیتم را چک می کنم تا ببینم چقدر خوب خوابیده ام.
مشکل اینجاست که ما دیگر به خودمان اعتماد نداریم. اگر از خواب بیدار می شوید و احساس آرامش می کنید و تمام روز هوشیار هستید، اطلاعات قابل اعتمادتری نسبت به Fitbit از مغزتان دریافت می کنید. افراد مختلف به مقدار متفاوتی از خواب نیاز دارند. آنچه برای شما مهم است به سادگی بپرسید: "چه احساسی دارم؟"

source

توسط artmisblog