چه زمانی فراموشی به چیزی جدی تر تبدیل می شود؟ و چگونه می توانیم آن تغییر را به تاخیر بیندازیم یا حتی از آن جلوگیری کنیم؟ ما با متخصص مغز ریچارد رستاک صحبت می کنیم
شما وارد اتاقی می شوید، اما نمی توانید به خاطر بیاورید که برای چه وارد اتاق شده اید. یا در محل کار با یک آشنای قدیمی برخورد می کنید و نام او را فراموش می کنید. بسیاری از ما دچار نقص‌های حافظه لحظه‌ای مانند این بوده‌ایم، اما در میانسالی ممکن است احساس بدتری داشته باشیم. آیا آنها ما را غیرحرفه ای جلوه می دهند یا از آن گذشته؟ آیا این حتی می تواند نشانه ای از زوال عقل قریب الوقوع باشد؟ با این حال، خبر خوب برای افرادی که به طور فزاینده ای فراموش می کنند، این است که نه تنها می توان حافظه را با تمرین بهبود بخشید، بلکه به نظر می رسد که برخی از موارد آلزایمر نیز قابل پیشگیری هستند.
دکتر ریچارد رستاک، عصب شناس، رئیس سابق انجمن روانپزشکی آمریکا است که در مورد مغز و رفتار در همه جا از پنتاگون گرفته تا ناسا سخنرانی کرده و بیش از 20 کتاب در مورد مغز انسان نوشته است. آخرین او، راهنمای کامل حافظه: علم تقویت ذهن شما ، این ترس ناگفته بزرگ را در خود جای داده است که هر بار که نمی توانید به یاد بیاورید که عینک مطالعه خود را کجا گذاشته اید، نشانه ای از عذاب قریب الوقوع است. او می نویسد: «امروزه در آمریکا، هرکس بالای 50 سال در ترس از A بزرگ زندگی می کند.» او می نویسد که نقص حافظه تنها شایع ترین شکایتی است که افراد بالای 55 سال با پزشکان خود مطرح می کنند، حتی اگر بسیاری از آنچه آنها توصیف می کنند جای نگرانی ندارد.
به عنوان مثال، بیرون آمدن از مغازه و به یاد آوردن جایی که ماشین را رها کرده اید کاملاً طبیعی است: به احتمال زیاد هنگام پارک کردن تمرکز نداشتید و بنابراین مکان ماشین به درستی در مغز شما کدگذاری نشده است. رستاک می‌گوید فراموش کردن اینکه برای چه چیزی وارد اتاق شده‌اید، احتمالاً فقط نشانه‌ای است که شما مشغول هستید و مشغول چیزهای دیگری هستید.
او از دفتر کارش در واشنگتن دی سی می گوید: «ساموئل جانسون گفت که هنر حافظه هنر توجه است. . «بیشتر این گناهان «از دست دادن حافظه» گناهان عدم توجه است. اگر در یک مهمانی هستید و واقعاً به صحبت‌های کسی گوش نمی‌دهید، زیرا هنوز به مسائل مربوط به کار فکر می‌کنید، ناگهان بعداً متوجه می‌شوید که نام او را به خاطر نمی‌آورید. اولین چیز این است که شما اطلاعات را در حافظه قرار می دهید – این باعث تثبیت آن می شود – و سپس باید بتوانید آن را بازیابی کنید. اما اگر در وهله اول هرگز آن را تثبیت نکرده باشید، وجود ندارد.»
اما اگر فراموش کنید کلید ماشین خود را کجا گذاشته اید و در نهایت آنها را داخل یخچال بیابید، چه؟ "این اغلب اولین نشانه یک چیز جدی است – شما در یخچال را باز می کنید، و روزنامه یا کلید ماشین شما در داخل است. این کمی فراتر از فراموشی است.»
او خاطرنشان می کند که حافظه متفاوت است و برخی از افراد همیشه ضعیف بوده اند. اما پرچم قرمز واقعی تغییری است که به نظر می رسد خارج از شخصیت باشد. اگر یک بازیکن مشتاق کارت هستید که به خود می بالید که همیشه کارت های بازی شده را پیگیری می کنید و ناگهان متوجه می شوید که دیگر نمی توانید این کار را انجام دهید، می تواند ارزش بررسی را داشته باشد. به طور مشابه، رستاک متوجه شده است که بسیاری از بیماران در مراحل اولیه زوال عقل، خواندن داستان های تخیلی را متوقف می کنند، زیرا به خاطر سپردن آنچه که شخصیت چند فصل قبل گفته یا انجام داده است بسیار دشوار است – که به گفته او، مایه تاسف است، زیرا خواندن رمان های پیچیده می تواند یک اثر ارزشمند باشد. تمرین ذهنی به خودی خود
رستاک و همسرش در حال حاضر در سریال «کنت مونت کریستو» اثر الکساندر دوما حضور دارند که بازیگران پیچیده‌ای دارد: «این تمرینی است برای اینکه بتوانیم شخصیت‌ها را بدون عقب رفتن از صفحه‌ای به صفحه دیگر پیگیری کنیم.» او می‌گوید اگر این کار از قبل برای شما دشوار است، خوب است که زیر اولین ذکر یک شخصیت جدید خط بکشید و سپس به عقب برگردید تا در صورت لزوم بعداً به خود یادآوری کنید. "هر کاری که باید انجام دهید، تا خودتان را به خواندن ادامه دهید."
مانند پیروی از یک دستور غذا، ردیابی توطئه های داستانی تمرینی برای حافظه کاری است – جدا از حافظه کوتاه مدت (به طور موقت چیزی مانند یک شماره تلفن را ذخیره می کند که می توانید با خیال راحت در لحظه شماره گیری آن را فراموش کنید) یا حافظه اپیزودیک که مواردی مانند خاطرات دوران کودکی را پوشش می دهد. Restak می گوید: حافظه کاری چیزی است که ما برای «کار با اطلاعاتی که داریم» استفاده می کنیم، و این همان چیزی است که همه باید در اولویت قرار دهیم. او خاطرنشان می کند که اگر به حال خود رها شود، حافظه به طور طبیعی از 30 سالگی به بعد شروع به کاهش می کند، به همین دلیل است که او از تمرین روزانه آن دفاع می کند.
کتاب رستاک پر از بازی‌ها، ترفندها و ایده‌هایی برای تقویت یادآوری است که اغلب شامل ایجاد تصاویر بصری واضح برای چیزهایی است که می‌خواهید به خاطر بسپارید. او نقشه ذهنی محله‌اش را در ذهن خود نگه می‌دارد که دارای نشانه‌های بصری آشنا است – خانه‌اش، کتابخانه محلی، رستورانی که اغلب به آن می‌رود – و برای هر مورد از فهرستی که می‌خواهد به خاطر بسپارد، یک تصویر بصری به یاد ماندنی ایجاد می‌کند. و آن را در جایی خاص روی نقشه ضمیمه کنید. به عنوان مثال، برای اینکه بعداً به خاطر بیاورد که شیر، نان و قهوه بخرد، ممکن است تصور کند که خانه‌اش به یک کارتن شیر تبدیل شده است، کتابخانه‌ای پر از نان به جای کتاب، و یک فنجان قهوه غول‌پیکر که از رستوران بیرون می‌ریزد.
این کتاب همچنین به توصیه های گسترده تری درباره سبک زندگی می پردازد. اخیراً، تحقیقات کمیسیون Lancet در مورد زوال عقل تا 40٪ را پیشنهاد کرده است. با محدود کردن 12 عامل خطر، از سیگار کشیدن گرفته تا چاقی و نوشیدن زیاد الکل ، می‌توان از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کرد یا آن را به تاخیر انداخت – مانند بیماری قلبی و بسیاری از سرطان‌ها.
رستاک به بیمارانش توصیه می کند که الکل را حداکثر تا 70 سالگی ترک کنند. او می نویسد که بالای 65 سال، شما معمولاً نورون های مغزی کمتری نسبت به زمانی که جوان تر بودید دارید، پس چرا آنها را به خطر بیندازید؟ الکل یک نوروتوکسین بسیار بسیار ضعیف است – برای سلول های عصبی خوب نیست.
او همچنین طرفدار چرت کوتاه بعد از ظهر است، زیرا خواب کافی به عملکرد مغز کمک می کند (که ممکن است توضیح دهد که چرا مادران تازه وارد کم خواب، و زنان یائسه که از تعریق شبانه و بی خوابی رنج می برند، اغلب از مه مغزی شکایت دارند).
غیرمنتظره تر، او توصیه می کند که به سرعت با مشکلات شنوایی یا بینایی مقابله کنید، زیرا آنها درگیر شدن در مکالمات و سرگرمی هایی را که باعث چرخش چرخ دنده ها می شوند، دشوارتر می کنند. "شما باید سطح مشخصی از دید را داشته باشید تا راحت بخوانید، و اگر آن را از دست بدهید، کمتر مطالعه خواهید کرد. در نتیجه، شما کمتر یاد می‌گیرید و برای افراد دیگر فردی کمتر جذاب خواهید بود. همه این چیزها واقعاً به اجتماعی شدن منتهی می شود، که مهمترین بخش دور نگه داشتن آلزایمر و زوال عقل و حفظ حافظه شما است.
آیا او می‌گوید که تقویت حافظه می‌تواند مانع از ابتلا به آلزایمر شود؟ هیچ کس نمی تواند تضمین کند که فرد دیگری به زوال عقل مبتلا نخواهد شد. کسی مانند آیریس مرداک (نویسنده فقید، که از آن رنج می برد) را در نظر بگیرید – احتمالاً زن درخشان تر در تمام اروپا وجود ندارد، بنابراین نشان می دهد که می تواند اتفاق بیفتد. اما من آن را با رانندگی با ماشین مقایسه می‌کنم: نمی‌توانید تضمین کنید که تصادف نمی‌کنید، اما با بستن کمربند ایمنی و بررسی سرعت و حفظ خودرو، می‌توانید شانس خود را کاهش دهید.
با این حال، همه خاطرات آن‌هایی نیستند که مردم می‌خواهند آن‌ها را غنیمت بشمارند. بسیاری از آنها تصاویر ذهنی دارند که ترجیح می دهند فراموش کنند، خواه این یک اشتباه شرم آور باشد یا یک رابطه شکست خورده دردناک، یا فلاش بک های مزاحم از اختلال استرس پس از سانحه.
فانتزی پاک کردن تخته سنگ در فرهنگ عامه فراگیر است، از فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind (درباره زن و شوهری که از هم جدا می شوند و از یک ماشین آینده نگر برای از بین بردن خاطرات یکدیگر استفاده می کنند) تا فرانچایز Men in Black. ، که در آن ماموران مخفی مبارزه با بیگانگان به صورت الکترونیکی خاطرات هر کسی را که آنها را در حال عمل می بیند پاک می کنند و بدین ترتیب از انسان های فانی صرف در برابر حقیقت در مورد آنچه در آنجا وجود دارد محافظت می کنند.
رستاک پیشنهاد می‌کند که اینها ممکن است کاملاً خیال‌پردازی باشند، اما ما در حال حاضر این فناوری را داریم که افراد را از گذاشتن خاطراتی که ممکن است در آینده آزارشان می‌دهد، بازداریم. بتا بلوکرها، داروهایی که گاهی برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند، واکنش عاطفی ناشی از یادآوری چیزی ترسناک را کسل‌کننده می‌کنند، اما رستاک می‌گوید شواهدی وجود دارد که آنها در تثبیت وقایع به‌عنوان خاطرات نیز تداخل دارند.
«در واقع بحث‌هایی در مورد اینکه آیا این داروها باید بخشی از اسلحه خانه باشند که اگر مجبور باشیم مردم را به سناریوهای وحشتناکی مانند بعد از تیراندازی بفرستیم، استفاده می‌شود یا نه – این باید تجربه وحشتناکی باشد، رفتن به آنجا و تمیز کردن آنها. مکان های بالا.” اما این یک ابزار صریح است – داروها نمی توانند بین خاطراتی که ممکن است در آینده برای امدادگران اولیه اورژانس مفید باشند و خاطراتی که صرفاً ناراحت کننده هستند تمایز قائل شوند – و سوالات پیچیده ای را در مورد اخلاقیات دستکاری در ذهن مردم ایجاد می کند.
رستاک همچنین نگرانی‌ها را در مورد آنچه «جنگ‌های خاطره» می‌نامد، یا تلاش برای تأثیرگذاری بر حافظه جمعی یک ملت از طریق بحث در مورد معنای یک رویداد یا دوره خاص، برجسته می‌کند. او با اشاره به بحث‌های سیاسی اخیر در ایالات متحده در مورد اینکه آیا کشور وارد رکود فنی شده است، می‌گوید: «روشی که ما آن را در حافظه خود قرار می‌دهیم این است که چگونه دنیای اطراف خود را درک می‌کنیم، و این همان چیزی است که در حافظه رمزگذاری شده است». تعریف شده به عنوان دو چهارم انقباض اقتصادی – در واقع یک رکود "واقعی" است. این مهم است زیرا اگر فکر می‌کنید در رکود هستید، باورها و شیوه‌های عمل خاصی دارید، و اینگونه است که ما جولای 2022 را به یاد خواهیم آورد.»
و همانطور که او استدلال می کند، حافظه ذاتی است که ما هستیم. خانواده ها و زوج ها را به هم پیوند می دهد، در حالی که ما گذشته مشترک خود را به یاد می آوریم. در این میان، برای افراد، تجربه گذشته به زندگی معنا و بافت می بخشد. ما چیزی هستیم که می توانیم به خاطر بسپاریم. هر چه چیزهای بیشتری را به خاطر بسپارید، واضح تر، شخصیت ما کامل تر و غنی تر می شود. "مردم می گویند "اوه، به نظر نمی رسد که آنها همان فرد باشند." شاید به همین دلیل است که ما از آلزایمر بسیار می ترسیم: حافظه بسیار نزدیک به احساس خود است.
با این حال، حتی پس از شروع از دست دادن حافظه، لزوماً دیر نیست که به افراد کمک کنید تا آنچه را که باقی مانده است حفظ کنند. یکی از متخصصان مغز و اعصاب رستاک می‌داند که دو بیمار داشته است که «مطمئن نبودند کجا هستند یا چه روزی است»، اما هنوز هم می‌توانستند یک بازی خوب بریج انجام دهند. رستاک می‌گوید: اگر کسی که دوستش دارید آلزایمر دارد، او را با به چالش کشیدن مداوم اشتباهات یا نقص‌های حافظه ناراحت نکنید. در عوض، آنها را در جایی که اکنون هستند ملاقات کنید.
«آنها هنوز به چه چیزی علاقه دارند؟ در مورد آن صحبت کنید، با آن کار کنید، زیرا بسیاری از چیزها حتی با یک الگوی زوال عقل در محدوده طبیعی باقی می مانند. "شما فقط به آن به عنوان یک موقعیت ناامید کننده نگاه نمی کنید، اگرچه این وضعیت بسیار ناامید کننده و بسیار غم انگیز است." جایی که سوسو زدنی از خاطره باقی می ماند، شاید امیدی باشد.

source

توسط artmisblog