اگر تغییرات لازم را در سبک زندگی‌تان ایجاد کردید اما همچنان درگیر علائم آلرژی هستید، به متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید تا اول آلرژی‌تان را تائید کرده و سپس برنامه درمانی به شما پیشنهاد کند.
برخی از آلرژن‌های فصل پاییز
گرده گیاهان
هر چه علف‌ها بیشتر باشند، گرده‌ها هم بیشترند که دلیل اصلی تب یونجه است. گرده درواقع پودری بسیار ریز است که توسط درختان، گل‌ها، علف‌ها و حتی علف‌های هرز، برای باروری گیاهان دیگر تولید می‌شود. خیلی از افراد به این گرده‌ها حساسیت دارند.

کپک
در پاییز خیلی زیبا و هیجان‌انگیز است که توده‌های انباشته‌ شده‌ی برگ‌های پاییزی را ببینیم و رویشان راه برویم؛ اما وقتی این برگ‌ها شروع به پوسیده شدن می‌کنند، زمینه‌ای مساعد برای رشد کپک‌ها می‌شوند. تنفس این کپک‌ها می‌تواند در کسانی که به کپک حساسیت دارند، علائم آسم را شعله‌ور کرده و تنگی‌نفس و خس‌خس سینه و دیگر علائم تنفسی را به دنبال داشته باشد.
یک فاکتور مهم که میان آلرژی و سرماخوردگی تفاوت ایجاد می‌کند این است که آلرژی‌ها باعث تب نمی‌شوند. علائم آلرژی معمولا با خارش مرتبط‌اند؛ اما سرماخوردگی و آنفلوآنزا معمولا با بدن‌درد و مشکلات معده و از همه مهمتر با تب همراه هستند
علائم آلرژی پاییزی
اگر علائم آلرژی‌تان را بدانید خیلی بهتر می‌توانید آن را کنترل کنید:
. آبریزی و خارش و تحریک چشم‌ها
. آبریزش و گرفتگی بینی
. عطسه
. سردرد
. کهیر و بثورات پوستی
. خارش گلو
. سرفه و خس‌خس سینه
. حلقه‌های تیره پای چشم
. در موارد شدیدتر، مشکل در تنفس یا آنافیلاکسی که یک واکنش آلرژیک با احتمال مرگ است.
لازم به یادآوری است که علائم آلرژی پاییزی اغلب نادیده گرفته شده و معمولا با سرماخوردگی معمولی، آنفلوآنزا یا کووید اشتباه گرفته می‌شوند. بیشتر افراد، آلرژی را مختص بهار می‌دانند و به همین دلیل آلرژی پاییز را عفونت‌های ویروسی یا سرماخوردگی می‌دانند. یک فاکتور مهم که میان آلرژی و سرماخوردگی تفاوت ایجاد می‌کند این است که آلرژی‌ها باعث تب نمی‌شوند. علائم آلرژی معمولا با خارش مرتبط‌اند؛ اما سرماخوردگی و آنفلوآنزا معمولا با بدن‌درد و مشکلات معده و از همه مهمتر با تب همراه هستند. به هر حال اگر مطمئن نیستید مشکلتان چیست حتما به پزشک مراجعه کنید.
درمان آلرژی پاییزی
اگر تغییرات لازم را در سبک زندگی‌تان ایجاد کردید اما همچنان درگیر علائم آلرژی هستید، به متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید تا اول آلرژی‌تان را تائید کرده و سپس برنامه درمانی به شما پیشنهاد کند. داروهای بدون نسخه زیادی هم وجود دارند که به کنترل علائم آلرژی کمک می‌کنند:

کورتیکواستروئیدها یا ضداحتقان‌های استنشاقی
این داروها می‌توانند التهاب بینی را به حداقل برسانند و گرفتگی و آبریزش و خارش بینی را تسکین بدهند. فقط یادتان باشد باید مصرف ضداحتقان‌ها را به یک یا دو بار در روز محدود نمایید، چون در غیر این‌صورت علائم بدتر خواهند شد.

پمادهای کورتیکواستروئید
این داروها جلوی بدتر شدن بثورات خارش‌دار را می‌گیرند؛ اما اگر بعد از یک هفته مصرف بهتر نشدید به پزشک مراجعه کنید.

آنتی‌هیستامین‌ها یا تثبیت‌کننده‌های ماست‌سل
این داروها به شکل‌های گوناگونی مثل قرص و شربت و اسپری بینی وجود دارند و خیلی هم موثرند، زیرا ترشح هیستامین را مهار می‌کنند. بنابراین علائمی مانند خس‌خس سینه، خارش، کهیر و آبریزش چشم‌ها باید تسکین بیابد.
توصیه‌هایی برای کنترل علائم آلرژی پاییزی
عادت‌هایی وجود دارند که با در پیش گرفتن آن‌ها می‌توانید از شعله‌ور شدن علائم آلرژی‌تان جلوگیری کنید:

سعی کنید در زمان اوج گرده‌ها از خانه بیرون نروید
میزان گرده‌ها از ابتدای صبح تا ساعت ۱۰ صبح بیشترین اندازه است. بنابراین بهتر است تا جایی که امکان دارد در ساعات دیرتر روز بیرون بروید.

حتی‌الامکان از محرک‌ها اجتناب کنید
پرهیز از گردوغبار و گرده با ماندن در خانه در روزهای بادی، استفاده از ماسک، بسته نگه‌داشتن پنجره‌های خانه و ماشین، دوش گرفتن و تعویض لباس‌ها به محض رسیدن به خانه، نیاوردن کفش‌ها به داخل خانه و دوری از حیوانات خانگی می‌تواند به کاهش دفعات واکنش‌های آلرژیک کمک کند.

مصرف داروها را ادامه دهید
شاید دو یا سه روز و یا بیشتر طول بکشد تا داروی آلرژی اثر کند. همچنین با بهترشدن حالتان، مصرف دارو را قطع نکنید. میزان گرده‌ها در هوا نوسان دارد و نباید فریب پایین آمدن میزان آن‌ها را بخورید. پس داروهای تجویزی توسط پزشک را به طور مرتب مصرف کنید. 

تکنیک‌های شستشوی بینی را امتحان کنید
شستن سینوس‌ها و بینی با نتی‌پات، اسپری‌ها، بطری‌ها و سرنگ یا پمپ‌های مخصوص با روش‌های اصولی و طبق دستورالعمل‌های ذکرشده نیز از روش‌های موثر در کنترل آلرژی‌هاست.

استرستان را کنترل کنید
استرس می‌تواند آلرژی فصلی را در برخی افراد بدتر کند. تکنیک‌های کاهش استرس مانند آرام‌سازی، ورزش‌های آرام کششی، تنفس عمیق و … ممکن است آلرژی را کاهش دهند.
کیفیت هوای خانه‌تان را بهبود ببخشید
این کار را می‌توانید با تهیه‌ی یک دستگاه بخور، مرطوب‌کننده یا فیلتر هوا برای اتاق خوابتان انجام دهید. این‌ها به تمیزکردن و اضافه کردن رطوبت به هوای خانه کمک می‌کنند، که می‌تواند تنفس را آسان‌تر کند و تحریکات گلو و بینی شما را کاهش دهد.

حواستان به تغذیه‌تان هم باشد
با مصرف میوه‌های فصلی و سوپ و آش‌های کم‌چرب مایعات بدنتان را تامین کنید. از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کرده، ترشیجات و کنسروها اجتناب کنید و با کمک نعناع و آویشن و بابونه به کاهش علائمتان کمک کنید.

خانه‌تان را تا حد امکان تمیز نگه دارید
در نهایت، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مدیریت آلرژی این است که هرچند وقت یک بار برای تمیزکردن اساسی خانه‌تان و شستن ملحفه‌ها و … وقت بگذارید. در یک خانه تمیز، نفس کشیدن راحت‌تر و علائم آلرژی کمتر است.
منبع:تبیان
کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

source

توسط artmisblog